Hvor mange e-mails sletter du dagligt uden at åbne dem? Tag det nummer og gang med 2 eller 3, og så har du nummeret på det antal uåbnede mails, som en journalist sletter hver dag. Journalister bliver oversvømmet med e-mails i deres indbakke. Du og din virksomhed ønsker at skille sig ud blandt andre, således du kan få opmærksomheden. Så hvis du kun sender din pressemeddelelse ud pr. mail uden at ringe til journalisten, så er der stor risiko for, at du havner i slettet-mappen. Ringer du op først, skiller du dig ud Inden du sender en pressemeddelelse til en journalist, bør du ringe og bede om tilladelse til at sende den. Efter vores opfattelse fungerer et opkald på ​​telefonen rigtig godt – du fanger journalistens interesse, og du viser dem, at du ikke vil spilde deres tid. Forbered dit opkald – hvad vil du sige? Før du foretager opkaldet, kan du med fordel forberede dig selv. Journalister er travle personer, så du har kun kort tid til at gøre et godt indtryk. Når journalisten giver dig tilladelse til at sende dem en pressemeddelelse, giver det dig samtidig mulighed for at fortælle dem, hvornår de kan forvente din mail. Vigtigst er det, at dit opkald hjælper journalisten med at blive fortrolig med dig – så når din mail dukker op, vil han eller hun huske dig. Gør din mail personlig Efter din samtale med journalisten har du mulighed for at gøre din mail mere personlig. Du kan fx skrive “Tak for en god snak i dag over telefonen”. Dette vil igen hjælpe journalisten med at huske dig, og det vil samtidig hjælpe dig med at opbygge en relation, som du forhåbentlig kan bygge videre på i fremtiden. Så gør dig selv en tjeneste at gribe telefonen, inden du sender din pressemeddelelse afsted.