PR er en forkortelse for Public Relations, der skaber og opretholder en virksomheds image. Forhold er noget af det vigtigste, når det kommer til virksomhedens image. Både forhold til kunderne, investorer, medarbejdere, samarbejdspartnere og offentligheden. Uden disse ville erhvervslivet ophøre. Her kommer PR ind i billedet, for uden en effektiv PR-strategi, kan virksomheden risikere at miste nogle af disse vigtige forhold.

 

PR er en strategisk kommunikationsdisciplin, der skaber forståelse for en virksomhed og styrker dennes legitimitet og omdømme i forhold til omverdenen. Gennem PR varetages virksomhedens offentlige relationer, så der opbygges troværdighed og en tilknytning til virksomheden. Herigennem kan du nemlig være med til at præge offentlighedens billede af dig og din virksomhed og være med til at styre den fortælling, der er omkring virksomheden.

 

PR bevæger sig i grænselandet mellem markedsføring og kommunikation, og det er derfor ofte svært at skelne mellem disse strategier, der alle har til formål at skabe opmærksomhed omkring virksomheden og promoveringen af denne. En effektiv PR-strategi indebærer mange forskellige arbejdsredskaber for promovering af virksomheden. Heriblandt medierelationer, de sociale medier, events, nyhedsbreve, artikler, blogindlæg og pressemeddelelser. Hvad du vælger at bruge som redskab, kommer helt an på dig og virksomhedens behov.

 

Er du stadig i tvivl om, hvorvidt PR er vigtig for dig og din virksomhed? Så får du her vores 3 bedste grunde til at igangsætte en PR-strategi.

 

– PR er med til at øge dit brands troværdighed. Arbejdet med Public Relations søger nemlig at opbygge tillid mellem dit brand og kunderne

 

– PR øger din tilstedeværelse på de digitale medier ved også at inddrage de sociale medier i promoveringen af din virksomhed

 

– PR kan være med til at øge salget og profitten gennem opmærksomhed, forståelse og tillid til dit brand

 

Arbejdet med PR er noget, du selv kan varetage, eller også kan du hyre ekstern hjælp hertil. Det er op til dig at vurdere, om din tid er godt givet ud, hvis du selv håndterer PR. Eller om det er bedre at hyre professionel hjælp og fokusere på andre vigtige opgaver, der også kræver din tid.