Som med meget andet, handler pressemeddelelser om timing. Der er gode og mindre gode tidspunkter at sende en pressemeddelelse ud, men det er svært at sige konkret hvornår. Det handler om indholdet og aktualiteten af indholdet. Hvis din pressemeddelelse handler om et dagsaktuelt emne, så er det bedst at sende den ud så hurtigt som muligt, så nyhedsmedierne kan nå at samle historien op.

Hvis din pressemeddelelse til gengæld er mere i den uaktuelle ende, så kan det sagtens betale sig at tilrettelægge udsendelsestidspunkt lidt mere nøje. Hvornår det rette tidspunkt er, er igen svært at sige, men der er nogle tendenser, man kan have for øje.

Ifølge Ritzaus Bureau, der har undersøgt hvornår der udsendes flest pressemeddelelser, varierer det en del alt efter tid på dagen, tid på ugen og tid på året. Det er derfor bedst at gøre sig nogle overvejelser, før man sender sin pressemeddelelse ud. Tænk over indholdet og hvornår det mon bedst kan passe ind i en nyhedscyklus.

Tid på dagen

I hverdagene begynder pressemeddelelserne at tikke ind allerede fra kl. 6 af, og 66% af dagens meddelelser er modtaget inden frokost. De travleste tidspunkter på ugen er onsdag kl. 8-10 og torsdag kl. 8-9. Hvis der skal sendes pressemeddelelser ud i weekenden, så er det mest populære tidspunkt lørdag morgen mellem kl. 9-10.

Tid på ugen

På en gennemsnitlig uge udsendes der flest pressemeddelelser om onsdagen og torsdagen, mens fredag er den dag, hvor der modtages færrest. Der udsendes stadig pressemeddelelser i weekenden, men det er et langt lavere antal end i hverdagene. Det er en god idé at undlade at sende sin meddelelse afsted fredag eftermiddag eller på helligdage, da der typisk er færre journalister til at læse den. Men der kan også være fordele ved at sende på en mere nyhedsfattig dag, såsom i weekenden, for der kan redaktionerne måske være mere tilbøjelige til at bruge din historie. Det kommer gerne an på indholdet.

Tid på året

Der bliver udsendt mange pressemeddelelser i maj, juni, september, oktober og november, hvorimod januar, februar og juni er relativt nyhedsfattige. Derfor kan det måske være en idé at udsende sine ikke-dagsaktuelle nyheder i de måneder, hvor nyhedsredaktionerne ikke bliver bombarderede med pressemeddelelser.

Ferier er klart de perioder, hvor der udsendes færrest pressemeddelelser, men i ugerne op mod påskeferie, efterårsferie og juleferie er der dog typisk godt gang i den. Sommerferien kan godt anbefales at prøve af, da agurketid betyder større chance for at komme igennem til medierne. Selvom mange er gået på ferie, skal der stadig nyheder i aviserne, og det er hér, man kan være heldig.

Kort fortalt 

For at opsummere: hvornår, du skal sende din pressemeddelelse afsted, kommer an på indholdet. Er det dagsaktuelt, så send det afsted med det samme. Hvis det er en historie, der kan vente, så overvej hvornår du har størst chance for at trænge igennem til medierne, så din historie kan få den opmærksomhed, den fortjener.