1. Hvad fik jer til at fokusere på presseomtale for jeres virksomhed?

    Presseomtale er dels en blåstempling af ens virksomhed, dels en måde man kan forsøge at præge sit felt. Vi har brugt en del energi på at skrive debatindlæg og kronikker, for vi vil gerne involvere os i debatten om digitaliseringen og den moderne tech-industri. Der kan sagtens være forretningsmæssige fordele ved at være tankeleder i sit felt og det skal da nok åbne nogle døre, men det handler også om at påvirke sit felt i den rigtige retning. Der er meget på spil, og vi mener, det er nødvendigt, at tech-firmaer tager et større ansvar. Samtidig er legal-tech industrien fyldt med folk, der skal overbevises og fordomme, der skal punkteres. Derfor ønsker vi at blande os.  

    Derudover er det ikke nogen hemmelighed, at medierne har en større rækkevidde end vores egne kanaler. Selvom vi måske har bedre mulighed for at vinkle vores virksomhed og produkt mere fordelagtigt hos os selv, så giver presseomtalen os tilmed en blåstempling. Jo større medier, der dækker os, desto mindre succesfulde og relevante fremtræder vi.  

    1. Hvor tidligt i jeres “startup-rejse” valgte I at fokusere på at skabe medieomtale?

    Vi har kendt til værdien af PR fra starten, men det er først i løbet af det seneste år, at vi har haft og afsat ressourcerne til det. I løbet af det seneste år har det været et bærende element i vores marketingsstrategi og det har dannet fundament for udbredelsen af vores digitale løsning til advokater, Contractbook Suits.    

    1. Hvilken værdi har i oplevet at medieomtale har tilført jeres virksomhed og jeres brand? Evt. nogle konkrete resultater i kan fremhæve?

    Advokater går af gode grunde meget op i præcedens, så presseomtale har været vigtigt for at fastslå det faktum, at vi allerede er en etableret virksomhed. Jeg ser presseomtale som en plov, der pløjer marken op, før sælgerne kan så deres frø og høste frugten. Vi har eksempelvis lavet noget god PR i Norge, hvor det har været tydeligt og målbart, at presseomtalen lettet vores adgang til det norske marked. Ved at skabe noget hype, kan man også tale til folks FOMO. Jeg tror generelt at det, at vi har fået så meget fin medieomtale, har gjort, at vi har været umulige at overse og derfor svære at komme uden om. Det har måske også haft indflydelse på, at vi i år blev kåret til Legal Tech of the Year.

    1. Vil I fremadrettet investere ressourcer eller penge i medieomtale?

    Ja, vi regner ved at bruge en del energi på at biddrage i nogle endnu større og mere internationale medier næste år. Vi er i gang med at udbrede vores løsning internationalt, så det kræver, at vi skaber noget mere international opmærksomhed.

    1. Baseret på jeres erfaring, vil I så mene at det generelt en god idé for startups at investere ressourcer eller penge på medieomtale? (Gerne et eksempel på hvor man bør og IKKE bør gå efter at få medieomtale?)

    Ja, særligt hvis man har noget på hjerte. Jeg synes generelt, at erhvervsfolk bør være bedre til at deltage i den offentlige debat. Også på andre spørgsmål end lavere skatter og mindre bureaukrati for iværksættere.

    Når det er sagt, så synes jeg, at man skal sørge for at etablere sig en smule, før man giver sig i kast med de store PR-kampagner. Man skal være ret sikker på, hvad ens produkt kan, hvem man henvender sig til og hvilke realistiske mål, man har. Man bør nok starte med at udbrede sit produkt til mindre cirkler og teste sine beskeder dér først. Ellers risikerer man at skulle bruge en masse tid på at rette op på fejlopfattelser senere hen.

    1. Hvor god en salgskanal har medieomtale været for jeres virksomhed?

    Det har været en fremragende salgskanal. Det skyldes særligt, at vi henvender os til en gruppe mennesker, som lægger vægt på, at man er en etableret og troværdig virksomhed. Det bliver man ikke uden presseomtale.