Vi har talt med Niels Fibæk-Jensen, Co-founder og CEO af Matter og spurgt ind til deres erfaringer omkring PR. 

Hvorfor har I valgt at fokusere på at få medieomtale for Matter?

Det har vi især for at få kontakt til investorer, partnere, kunder, samt for at bygge et brand op.

 

Hvor tidligt i jeres “startup-rejse” valgte I at fokusere på at skaffe medieomtale for Matter?

Vi blev ret tidligt i forløbet kontaktet af forskellige startup-rettede medier, som skrev artikler om os. Det gjorde vi især for at få kontakt til investorer, samarbejdspartnere og potentielle kunder.

Da vi kom længere hen i forløbet og begyndte på forberedelsen af vores lancering – og leads til potentielle kunder blev vigtigere – tog vi selv kontakt til relevante medier for at generere omtale.

Hvilken værdi føler I at jeres medieomtale har givet jer og Matter som brand? Er der eventuelt nogle konkrete resultater I kan fremhæve?

Det har helt sikkert givet en masse relevante kontakter og invitationer – og blandt andet hjulpet på antallet af potentielle kunder, der har skrevet sig op via vores hjemmeside. Derudover giver det sikkert også noget værdi og troværdighed, at der findes artikler m.m. om os, hvis folk leder efter os på Google eller lignende.  

Presseomtalen har i hvert fald hjulpet os med at finde vores samarbejdspartner, Skandia, og har desuden hjulpet en del på vores fundraising.

Vil I fremadrettet investere (tid/penge) i medieomtale for Matter?

Ja, især tid.

 

Baseret på jeres erfaring, vil I så mene at det generelt en god ide for startup, at investere (tid/penge) på medieomtale? (Ser i eventuelt eksempler hvor man IKKE bør gå efter at få medieomtale?)

Medmindre man arbejder med dybt specialiserede B2B-cases, der primært handler om salg til ganske få nøglekunder / partnere, så har jeg svært ved at se, hvorfor det ikke skulle give mening (og selv hvis man gør, så kan det være guld værd at få en artikel i det rigtige branche- eller nichemedie). Som startup skal man dog selvfølgelig have en historie, der kan være interessant for potentielle læsere (og derfor have både sin egen og journalistens målgruppe in mente), og det kan også være tungt arbejde at pitche historier til journalister, hvis man ikke har kommunikationserfaring. Men ellers, så synes jeg helt sikkert det giver mening.

 

Har du lyst til at læse flere interview med PR-erfaringer? Så læs eventuelt vores snak med Jakob Kristiansen, CEO i Burd Delivery.