Hvorfor har I valgt at fokusere på at få medieomtale for Lunar Way?

Da vi startede ud, var det vigtigt for os at få medieomtale i de traditionelle medier, da det hjalp os med at positionere os i markedet. Det var samtidig med til at skabe øget awareness og kendskab til vores brand samt skabe en blåstempling af konceptet – og det har man som startup behov for i den tidligere fase.

Ydermere, er vi jo en venture case, dvs. vores forretning holdes kørende vha. kapital fra investorer – og PR har faktisk netop hjulpet os med at nå ud til nogle interessante investorer.

Så man kan egentlig sige, at medieomtalen, i starten af vores rejse, har hjulpet os på mange parametre. Det har både hjulpet os med at nå ud til potentielle brugere, men også til potentielle investorer, mens det det samtidig har skabt troværdighed omkring konceptet.

Hvor tidligt i jeres ”startup-rejse” valgte I at fokusere på at skaffe medieomtale for Lunar Way?

PR var noget af det første vi satte ind på. Vi var fx i TV2 nyhederne allerede før vi var kommet helt på plads i vores lokaler. Så PR var nærmest aktuelt for os lige fra day one. 

Hvilken værdi føler I at jeres medieomtale har givet jer og Lunar Way som brand? Er der eventuelt nogle konkrete resultater I kan fremhæve?

PR er jo en lidt fluffy størrelse – det kan være svært at sætte nogle konkrete KPI’er på denne indsats, som der kan følges op på og afrapporteres på. 
Dog kan vi se på vores tal, at PR kan være med til at støtte op om vores digitale marketingindsats og øge den organiske trafik og salg.
I vores marketingstrategi har vi bygget vores indsatser op efter en 360graders model, hvor vi både har kørt digitalt, outdoor, tv, influencers og PR – tilsammen har det resulteret i fantastiske resultater.

Vil I fremadrettet investere (tid/penge) i medieomtale for Lunar Way?

Ja, det er en fast del af vores marketingstrategi.

Baseret på jeres erfaring, vil I så mene at det generelt en god ide for startup, at investere (tid/penge) på medieomtale? (Ser i eventuelt eksempler hvor man IKKE bør gå efter at få medieomtale?)

Jeg vil helt klart anbefale det, men det skal gøres med en helt klar strategi fra starten, ellers bliver det en fluffy omgang, som er svær at måle ROI på.
Et tip vil derfor være, at gøre sig klart, hvilket mål og strategi man har for virksomheden og derefter vurdere om PR evt. kan bidrage til at nå de mål. Hvis man blot tester PR i blinde, og ikke helt ved hvad man skal forvente at få ud af indsatsen, så bliver det også svært at opnå succes med denne kanal.