Hvorfor har I valgt at fokusere på at få medieomtale for Plinthit?

Medie omtale er rygdækning. Opbygning af kendskab til ens virksomhed generalt i befolkningen er essentielt for at kunne få gennembrug samt giver det et god ekstra skub til trivielle markedsføring.

Vi ser det som at medieomtale skaber omkredsen/tyngden i og omkring virksomheden det som folk taler om, historien de nævner hen over hækken eller, husker når de så pludeseligt hører en tale om produktet eller virksomheden. Det kan markedsføring ikke i samme grad fordi der er mere fokus på slag. PR/medie er fokus på de mere bløde værdier.

Hvor tidligt i jeres “startup-rejse” valgte I at fokusere på at skaffe medieomtale for Plinthit?

Vi har fra starten fokuseret på at få omtale i det sekund vi var klar til at kunne eksekvere på det. Altså det nytter ikke mine øjne noget at få medie omtale hvis brugerne ikke relativt kort tid derefter kan købe, interagere eller prøve produktet/ydelsen som virksomheden sælger. Derfor har vi intensivt fokuseret på medie omtale fra det tidspunkt af hvor vi relativt kort tid efter har kunne sende produkter, billeder, eller andet materiale afsted til kunderne således man ikke ¨misser out¨.

Det værste jeg tænker man kan gøre er, at få en mega fed artikel i avisen, komme i TV eller radio og så folk ikke kan finde ens hjemmeside, læse mere, se billeder eller købe produktetet – for så får kunden en dårlig oplevelse – hvilket resultere i en dårlig efterfølgende omtale/minde.

Medie omtaler skal passes ind i ens overordnede strategi. Hvornår giver det ekstra rygstød mening i forhold til ens B2B eller B2C kunder. Hvornår er der reelt noget at snakke om? Skal artiklen vinkles så fokus igen er på de bløde værdier selvom vi er in season for at sælge eller måske out of season.

Fx giver det  mening af have avis artikler om virksomheden i december/januar måned hvis omdrejningspunktet er at pushe for slag? Vi tænker nej, det vil give mening at i december/januar fokuser på fremgang i B2B kunder og eksporten der bygges op. Således er det en historie som sætter et lille frø i slut kundernes hoved – okay jeg kan købe produktet i de Butikker. Det sælger godt i Tyskland – ergo det er også et produkt jeg kunne bruge. Så får man bygge kendskabet op og kunderne bliver klar over produktet eksistere og vi opbygger mere troværdighed.

Hvilken værdi føler I at jeres medieomtale har givet jer og Plinthit som brand? Er der eventuelt nogle konkrete resultater I kan fremhæve?

Det har givet os rygdækning. Fx var Josefine ved øjenlægen for ca. 1 måned siden for at få fikset hendes øjne da lægen spørger Josefine hvad hun laver. og Hun svarer så Parasolfødder –  hvorefter Lægen referer til en artikel som er over et år gammel og siger den kender jeg godt, det er den… Så begynder han ellers at genfortælle artiklen.

Så vi ser medieomtale som brandbyggende og brandfundamentskabende men ikke som direkte salg. Vi har også aktivt brugt medierne til at skabe rygdækning overfor for vores kunder.

Vil I fremadrettet investere (tid/penge) i medieomtale for Plinthit?

Uhh…. Medieomtale hvad er det jeg betaler for… Jeg har det meget svært med at man ¨blot¨ køber sig adgang til Journalistens netværk og dermed aldrig selv bygger det op. Derfor har vi også skabt vores egen medie liste in-house som vi bruger.

Hvis vi skulle bruge penge på det ville det være at man strategisk kan kombinere medieomtalen den overordende markedsførings strategi.

Tid: Vi lever efter følgende mantra: Man skal have gjort det selv, man behøver ikke være den bedste til det for man kan altid overgive det til professionelle, men at vide hvordan man gør det og de andre taler om er essentielt.

Så indtil nu har vi selv gjort benarbejde, det er også os der bedst kender virksomheden – men det er ikke ofte os der best ved hvordan og hvilke historier der virker – så det er måske der, investeringen skal ligge.

Baseret på jeres erfaring, vil I så mene at det generelt en god ide for startup, at investere (tid/penge) på medieomtale? (Ser i eventuelt eksempler hvor man IKKE bør gå efter at få medieomtale?)

Det er en god ide når det passer overens med de strategiske overvejelser.
Det er en dum ide når man ikke er klar til at få omtalen, således at den går til spilde.
Jeg er delvis enig i Simons Spies: Dårlig omtale er bedre end ingen omtale. Så længe man undgår eller minimere den dårlige 🙂