Warren Buffett har før udtalt, at det tager 20 år at bygge et omdømme. Jeg tror ikke, vi er helt enige i, at det nødvendigvis tager så lang tid (mindre kan også gøre det), men om ikke andet er der en god pointe i hans udtalelse. PR handler rigtig meget om strategi og om at handle proaktivt. Vi giver her fire grunde til, at du skal væbne dig med tålmodighed, når du venter på gevinsten fra din PR-indsats.
  • Du skal plante frø (som skal have tid til at vokse)
PR er lig med en langtidssigtet arbejdsindsats. Resultaterne kommer ikke nødvendigvis over natten, og det kræver derfor vedholdenhed. Jo flere gange du kan få dit brand i medierne, des bedre. Som hr. Buffett siger, så tager det tid at opbygge sit omdømme.
  • Det tager tid at lære din virksomhed at kende og heraf udforme den rette strategi
Det sker ofte, at en virksomhed hyrer et PR-bureau til eksempelvis en ny produktlancering. Et sådan enkeltstående projekt er ikke en sund og proaktiv måde, hvorpå du opnår langtidssigtet succes. Der er rigtig mange små detaljer om din virksomhed, som for eksterne tager tid at lære at kende. Det vil sige, at når eksempelvis et PR-bureau endeligt begynder at kende alle disse små detaljer, så er det projekt, I arbejder med, nærmest allerede slut.
  • Kontinuitet er vejen frem
Enkeltstående PR-kampagner kan være meget værdifulde. Men disse kampagner er også hurtigt ovre igen. Det betyder, at du risikerer at blive glemt af dine interessenter. Derfor er det vigtigt at have en kontinuerlig eksponering i pressen. Det sikrer, at du forbliver “top of mind” blandt dine interessenter – heraf kunder.
  • Medierne vil se resultater
Medierne elsker gode historier og elsker virksomheder, som kan levere dem. Men de ønsker også en lav risiko. Forstået på den måde, at hvis du kun leverer én god historie, og du ikke har udsigt til at levere flere af samme kvalitet, så bliver du mindre interessant. Kan de derimod se, at din historie ikke blot er en døgnflue, men at der er “mere på vej”, så har de nemmere ved at bringe netop dine historier.