I tråd med det forrige indlæg om brugen af blog i din marketing, får du her nogle tips og tricks til, hvordan du skriver et godt blogindlæg. Det kan nemlig være svært at komme i gang med at blogge, særligt i forhold til hvad du skal blogge om.

Før du går i gang med at blogge for din virksomhed, er det en god idé at overveje følgende:

  • Hvem er læserne?
  • Hvad skal bloggen handle om?
  • Hvilke retningslinjer skal der være for opbygning og sprog?

Det vigtigste at huske på, når det handler om business blogging, er, at det skal være noget, der kan forbindes med dig og din virksomhed. Blogindholdet skal give mening i forhold til dit brand og må gerne vise din ekspertise inden for de områder, du brænder for i dit arbejde. Samtidig skal du også kun skrive blogindlæg, hvis du har noget på hjerte, og ikke for at tilfredsstille søgemaskinealgoritmer. Læseren kan nemlig sagtens mærke, hvis du har skrevet et indlæg af pligt og ikke ar lyst. Husk også at lægge en plan for, hvor ofte der skal publiceres nyt indhold. Ligesom med alt andet i forbindelse med marketing og content skal blogindlæggene også planlægges.

Det leder videre til, hvordan du skriver det gode blogindlæg. Det gode blogindlæg er baseret på de 3 S’er:

  • Søgeord

Søgeord er vigtige, idet din blog er et redskab i din søgemaskineoptimering. En søgeordsanalyse hjælper til at finde ud af, hvilke søgeord du gerne vil findes på, samt rette dit contents fokus på det, der interesserer dine brugere. Ved at vælge de rigtige søgeord opnår du derved en højere rangering på Googles organiske søgeresultater.

  • Sprog

Undgå for mange indforståede fagtermer og lange komplicerede ord og sætninger, da læseren hurtigere mister interessen, fordi det bliver for kedeligt. Hold i stedet sproget let, kort og præcist og henvend dig direkte til læseren, da dette skaber engagement og identifikation. Det handler i korte træk om at kende sit publikum og tilpasse sproget dertil. Og husk at gøre det spændende – det fastholder læserens interesse.

  • Struktur

Blogindlægget skal være overskueligt, og derfor dur det ikke med lange og teksttunge afsnit, da det hurtigere trætter læserens øjne, og interessen derved forsvinder. Sørg i stedet for at opdele teksten i mange afsnit med spændende underskrifter. Det guider både læseren, fastholder interessen og øger søgemaskineoptimeringen.

 

Når dette er på plads, kan du begynde at blogge og med de 3 S’er i rygsækken, kan dine blogindlæg kun blive gode.