fbpx

I dette blogindlæg vil vi gøre dig klogere på brugen af kundereferencer.

Uanset hvilken branche du befinder dig i, kan kundereferencer skabe værdi for dig og din virksomhed. Dette gør sig således også gældende inden for byggebranchen.

Kundereferencer handler i bund og grund om, at referere til tidligere kundecases, som du og din virksomhed har beskæftigede sig med.

Men hvordan gør man egentlig brug af sine kundereferencer bedst muligt?

Vi har listet fem værdiskabende punkter op her:

1. Beskriv hvilken kunde/virksomhed du refererer til.
Dette kan virke elementært, men blot for klarhedens skyld, så husk at beskriv hvem kunden er, deres branche og andet.

2. Beskriv hvad udfordringen/opgaven har været ved den specifikke kundecase.
Det kan være essentielt at beskrive selve udfordringen ved kundecasen, da dette giver andre et indblik i, hvilke arbejdsområder du blandt andet håndterer

3. Fortæl hvad slutresultatet var for denne kundecase.
Du har færdiggjort et projekt for en kunde, som er fuld tilfreds med din ekspertise. Sørg for at få delt alle positive slutresultater indenfor alle områder I arbejder med, og som kan fremvise succes på fra hvert område

4. Gør brug af billeder af eksempelvis slutresultatet, kunden/virksomheden eller andet.
Sørg altid for at gøre brug af både billeder og tekst. Står et billede alene uden tekst, kan det være læsere for svært at forholde sig til kontekst. Bevares, et billede fortæller mere end 1000 ord, men for at gøre det så let forståeligt som muligt, bør et billede underbygges af en dertilhørende tekst.

5. Brug eventuelt udtalelse fra pågældende kunde til at underbygge din reference.
Sørg altid for at gøre brug af dine kunders egne ord. Den mest effektive måde at trænge igennem til dine læsere på er at få en uafhængig part til at understøtte dine produkter eller ydelser. Sørg dog altid for at få samtykke fra kunden.

Eksempelvis: “Vi har gjort brug af X til en ombygningsopgave. Vi er yderst tilfredse med Xs professionelle tilgang til løsningen af projektet, som blev afleveret til rette tid og i høj kvalitet” – X

Når du har fået styr ovenstående punkter, handler det derefter om at få vist hele omverdenen, at du har udarbejdet den omtalte kundecase succesfuldt og at du var den helt rette til opgaven ifølge kunden.

I denne forbindelse kan du med fordel dele dine kundereferencer på din hjemmeside, i eksterne nyhedsbreve, POS-materiale og/eller på diverse sociale medier.
På denne måde gør du alle omkring dig opmærksom på, hvem du er og hvad du kan på baggrund af konkrete eksempler.